Κυριακή 23 Απριλίου 2017

ΑΙ - ΓΙΩΡΓΗΣ - Τι συμβολίζει η εικόνα του στη βυζαντινή αγιογραφία



Στέκομαι μπροστά στήν εκόνα το γίου καί παρατηρ τόν ήττητο καβαλάρη. ματιά μου λκύεται πό τό ντονο χρμα πού κυριαρχε στήν εκόνα. Τό κόκκινο. Και πως συμβαίνει συχνά στή βυζαντινή τέχνη, που καλλιτεχνική κφραση συναντ τη συμβολική «γλώσσα» τν χρωμάτων, τσι στε νά μήν εναι μόνο να ργο τέχνης μέ χρωματική καί σχηματική ρμονία, λλά νά κρύβει κι να διδακτικό συμβολισμό γιά νά χειραγωγε τόν πιστό πού τενίζει τήν ερή εκόνα καί την προσκυν, σέ βαθύτερα μηνύματα πού ποτυπώνονται μέ εκαστική «γλώσσα».
 τσι συμβαίνει καί στήν εκόνα το γίου Γεωργίου. Γι’ατό καί τό να πό τά νδύματα το γίου, τό μάτιο, εναι βαθυκόκκινο. Μιά χρωματική πόμνηση το αματος πού χυσε γιά τόν Χριστό μέ τό πολυώδυνο μαρτύριό του.


Πέρα
πό τό χρμα ντύπωση προκαλε και γριεμένος δράκοντας πού προσπαθε να πιτεθε ναντίον το γίου τς βασιλοπούλας.
 Κάνει συσπάσεις το σώματός του. νοίγει τό στόμα του γιά νά καταβροχθίσει τούς θώους.
Τυλίγει μέ τήν ορά του τό πόδι το λόγου, πάνω στό ποο κάθεται γιος καβαλάρης. λλ’ ες μάτην!
Γιατί τό κοντάρι το γίου χει πέσει μέ δύναμη στό στόμα του καί το χει καταφέρει καίριο καί θανάσιμο πλγμα! Μια εκονική ξιστόρηση το μεγάλου θαύματος πού πετέλεσε γιος.

κε, ξω πό τήν πόλη λαγία. Στή λίμνη. κε πού νεφώλευε νας δράκοντας φοβερός και κάθε μέρα ξερχόμενος πό τήν φωλιά του κατεσπάρασσε ποιον νθρωπο ζο βρισκόταν κε κοντά. Γι’ ατό καί ο κάτοικοι τς πόλεως ποφάσισαν νά το δίνουν να παιδί κάθε μέρα γιά να φήνει πείραχτους τούς νθρώπους πού διέρχονταν πό κε.

Κάποτε
ρθε καί σειρά τς κόρης το ρχοντα ν δοθε τροφή στό δηφάγο θηρίο. ρχοντας ντέδρασε. λλά ξαίρεση δέν γινόταν γιά κανέναν. Κι ν ο κάτοικοι παρατηροσαν πό τά τείχη τς πόλεως τήν περχόμενη «τύχη» τς μικρς κοπέλας, καταφθάνει προνοί Θεο γιος Γεώργιος. Μόλις χει πιστρέψει πό μια κστρατεία. Ξεπεζεύει π’ τό λογό του γιά νά πιε νερό. ντρομη βασιλοπούλα το διηγεται τό μαρτύριο τς πόλης της και τή δική της γωνία. τρόμητος γιος καταφέρνει νά σκοτώσει τόν δράκοντα. πράξη του νθουσιάζει τους κατοίκους καί χει ς ποτέλεσμα νά βαπτισθον λοι τους χριστιανοί.

Στήν ε
κόνα στορεται καί βασιλοπούλα με κόκκινο νδυμα. δ μως χρήση το κόκκινου χρώματος χει λλο συμβολισμό. Δέν ποδηλώνει τό μαρτύριο, λλά τή βασιλική της καταγωγή. εκονική ναπαράσταση το θαύματος δεν διασώζει πλς τό θαυμαστό γεγονός. Διδάσκει.
Μιλ
εγλωττα γιά τήν νταπόκριση το γίου σέ ποιο ατημά μας. «Γοργό» τόν ποκαλε σε κάποια λλη εκόνα γιογράφος. Γιατί μόλις τον πικαλεσθομε, καταφθάνει βοηθός μας.

Μέ σαγηνεύει τό γαλήνιο βλέμμα το
γίου. Δέν συνάδει μέ τήν νταση τς σκηνς. βυζαντινή τέχνη δέν γκλωβίζεται στήν ποτύπωση κφράσεων καί συναισθημάτων μις στιγμς. κφράζει να βάθος, πού περβαίνει τή στιγμή.
Παρόλη τήν πικίνδυνη μονομαχία του μέ τον φοβερό δράκοντα, κφραση το προσώπου του κτινοβολε τή χάρη το Θεο πού κατοικε στούς «πραες». Τό γαλήνιο φος το προσώπου του διδάσκει τι τά θαύματα, τίς θεραπεες, τις διασώσεις πό τούς κινδύνους πού πραγματοποιον ο γιοι, τά νεργε Θεός δι’ ατν και ατοί εναι πλς φορες τς χάριτος το Θεο γιά λους «τούς ν περιστάσει ντας» καί πικαλουμένους τήν νωθεν βοήθεια.

Γι’ α
τό καί γιος οτε δράκοντα φοβήθηκε οτε κοπίασε γιά νά τόν θανατώσει, διότι σωτερικά τόν νεδυνάμωνε θεία Χάρις. Ατή πού ποτυπώνεται στήν ρεμη μορφή του. Στήν εκόνα στορεται καί μιά λλη μορφή, πού συνιππεύει μετά το μεγαλομάρτυρος. Πρόκειται γιά τόν γιό μις χήρας ρχόντισσας πό τή Μυτιλήνη.
  χρόνος συμπτύσσεται, πως συμβαίνει πολλές φορές στή βυζαντινή εκονογραφία, κι να λλο θαμα το γίου πεικονίζεται.
orthmad.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου